We ensure diversity in our program design and make sure there is always a composition by a female composer included. Additionally, it is important to us to choose a program that is appealing both to the musicians and the audience.
A symphonic concert lasting about 90 minutes typically consists of three works: an opener, for instance, an overture (lasting 5–10 minutes), a solo concert or a concert piece of 20–30 minutes, and in the second half, the main work, a symphony (30–50 minutes).
Opener
The opening piece should captivate the audience and grab their attention. Overtures (French „opening“) are especially suitable, as they were composed precisely for this purpose. The work should not last longer than 5–10 minutes and should fit dramaturgically with the rest of the program.
Concert Piece
Between the opener and the main work, it is a good idea to include a concert with a soloist or a shorter piece for orchestra. The piece should not be too long since a large symphonic work follows in the second half.
Main Work
It’s best to determine the main work first and align the rest of the program accordingly. It is important that the work is interesting for the musicians to encourage their participation.
Logistics
When choosing the program, you should always consider whether the ensemble is logistically feasible (stage dimensions, special instruments like an organ, grand piano, etc.) and avoid requiring additional musicians or instruments for a five-minute piece.
Female Composers
In these archives, you can find lists of female composers. Unfortunately, many works have not been published or are lost, but it is worth searching and not just playing the „popular“ works by female composers.
- Archive Woman & Music – Repertoire Lists
- Sophie Drinker Institute – Orchestral Works by Female Composers
- Stretta Music – Music by Female Composers
- Musica Reanimata: Society for the Rediscovery of Composers Persecuted by the Nazis
- Recommended Book: 250 Composers by Arno Lücker.
DE
Wir achten bei unserer Programmgestaltung darauf, Vielfalt reinzubringen und schauen, dass immer eine Komposition von einer weiblichen Person vertreten ist.
Zudem ist es uns wichtig, ein Programm zu wählen, das sowohl für die Musiker:innen als auch für das Publikum attraktiv ist.
Ein sinfonisches Konzert mit einer Dauer von ca. 90 min gestaltet sich meist mit drei Werken, darunter ein „opener“, beispielsweise einer Ouvertüre (Dauer 5-10 min), einem Solokonzert oder einem Konzertstück mit einer Dauer von 20-30 min und dann in der 2. Hälfte das große Hauptwerk, eine Sinfonie (30-50 min).
Opener
Das Anfangsstück soll die Zuhörer:innen abholen und ihre Aufmerksamkeit gewinnen. Dafür eignen sich besonders die Ouvertüren (Franz. “Eröffnung”), da diese extra dafür komponiert wurden.
Das Werk sollte nicht länger als 5-10 min dauern und dramaturgisch zum Rest des Programms passen.
Konzertstück
Zwischen dem Opener und dem Hauptwerk würde es sich anbieten, ein Konzert mit eine:r Solist:in zu spielen oder ein kürzeres Werk für Orchester. Das Werk sollte nicht zu lang sein, da in der 2. Hälfte noch ein großes sinfonisches Werk ansteht.
Hauptwerk
Es rentiert sich, das Hauptwerk als erstes zu bestimmen und den Rest danach auszurichten. Dabei ist vor allem wichtig, dass das Werk für die Musiker:innen interessant ist, damit diese sich bewerben.
Logistik
Bei der Programmauswahl sollte man prinzipiell darauf achten, ob die Besetzung logistisch umsetzbar ist (Bühnenmaße, Sonderinstrumente z.B. Orgel, Flügel, etc.) und nicht beispielsweise für ein 5 Minuten Werk entweder zusätzliche Musiker:innen oder Instrumente gebraucht werden.
Weibliche Komponistinnen
In diesen Archiven findet man Auflistungen von weiblichen Komponistinnen. Leider wurden viele Werke noch nicht verlegt oder sind verschollen, trotzdem rentiert es sich, auf die Suche zu gehen und nicht nur die „populären“ Werke von Komponistinnen zu spielen.
Archiv Frau & Musik – Repertoire Listen
Sophie Drinker Institut – Orchesterwerke von Komponistinnen
Stretta Music – Musik von Komponistinnen
Musica Reanimata: Verein zur Wiederentdeckung NS-verfolgter Komponisten und ihrer Werke e. V.
Buchempfehlung – 250 Komponistinnen von Arno Lücker